Hva er ti år? Ti år i våre liv? Ti år i historien til en by eller et litteraturhus?
Kort oppsummert: Vi som grunnla Litteraturhuset i Skien, har visst blitt ti år eldre. Skien har i dag et langt rikere kulturtilbud, det blåses nytt liv i Skien sentrum og Litteraturhuset i Skien kan skryte av å ha landets beste publikum, vel i havn i Ibsenhusets saler.
Litteraturhuset i Skien har foruten en daglig leder (Merete Franz), et styre (styreleder Kristian Ripegutu, nestleder Anne Spånem og styremedlemmene Stian Johansen, Ørjan Nordhus Karlsson, Helga Lilleland og Helle Riis) som gjennom sin innsats sikrer bærekraftig drift, god programmering og tilfredsstillende gjennomføring.
Optimismen råder i Litteraturhuset i Skien. Vi har så mye å feire i år! Og vi håper at du blir med på festen. Fredag 23. august blir det gratis bursdagsfestival på Ibsenhuset, og du er invitert. Merk av dagen i kalenderen først som sist. Men feiringen begynner allerede her og nå – med lanseringen av vår nye visuelle profil. Litteraturhuset i Skien er ikke bare fullt av godt innhold, det tar seg også veldig godt ut.
Marmorering inspirert av bokbinderkunsten
Designbyrået KORD har lang erfaring med design av visuelle profiler, trykksaker og nettsider for forlag, litteraturfestivaler og andre aktører i litteraturnorge. Vi ønsket oss en ny visuell identitet som stikker seg ut, med et klart litterært uttrykk. KORD gjorde det enkelt for oss.
Grafisk designer Julie Wennesland kom straks opp med et konsept som oppfylte kriteriene våre. Den nye logoen ble lagt på en marmorert bakgrunn, som fungerer som en visuell verktøykasse til typografien som er valgt til logo og tekst.
Marmorering av papir er en teknikk som oppsto i Østen, men som ble veldig populær i Europa rundt 1700-tallet og ble brukt som forsats på bøker. Marmoreringen du ser som bakgrunn til logoen vår, har KORDs grafiske designer laget selv for hånd og digitalisert.
Logo med cut up-teknikk
Denne litterære teknikken er beat-poeten William S. Burroughs varemerke. Den gikk ut på at en skrevet tekst ble klippet opp og flyttet på for å skape en ny tekst.
KORD har benyttet seg av denne eksperimenteringen med tekst og ønsket å utfordre det klassiske tekstoppsettet både i Litteraturhuset i Skiens nye logo og i måten profilen brukes på ulike kommunikasjonsflater. Systemet er fleksibelt og skaper en tydelig identitet – også uten logoen.
Et samspill mellom ulike håndverk med lange tradisjoner
Her på nettsidene våre, har du i tillegg til marmoreringen og cut up-teknikken sikkert lagt merke til at sidene er bygget opp i to spalter, som en bok. Nettsidene skal formidle at du blir helt unike opplevelser til del dersom du finner veien til forfattermøtene på Litteraturhuset i Skien. Som kjent skal man ikke dømme boka etter omslaget, men vi håper at Litteraturhuset i Skiens nye omslag vil gi noen signaler om hva vårt publikum kan forvente seg av innhold – og at det vil trigge et eller annet i deg, som publikummer.
Vi takker grafisk designer Julie Wennesland og kreativ leder Jørgen Nordlie i KORD og utvikler Thomas Knutstad i Anyone for det spennende og vellykkede samarbeidet!